Tuesday, June 2, 2009

معیار انتخاب - قسمت دوم

در شرایط فعلی، کمتر از دو هفته قبل از انتخابات، به نظر میرسد که هر دو نامزد به اصطلاح "اصلاح طلب" در شرایط رقابتی خوبی قرار دارند. در چنین موقعیتی بسیاری بر سر این دو راهی قرار میگیرند که به کدامیک از این دو نفر رای بدهند، کسی که از نظر اعتقاد یا استراتژی به آنها نزدیک تر است یا کسی که رای بیشتری می آورد. بنا برتحلیل های مختلفی که این چند روزه خوانده ام احتمال زیادی وجود دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود. اگر به قول آقای زید آبادی در دوردوم دو نامزد اصلاح طلب مقابل هم قرار گیرند بهتر است در دور اول و دوم به کسی رای دهیم که بیشتر قبولش داریم. اگر هم یکی از این دو مقابل احمدی نژاد باشد که در دور دوم این فرصت هست که فقط ضد احمدی نژاد رای دهیم.

اما انتخاب بین کروبی و موسوی و تشخیص اینکه کدامیک به معیارهای ما نزدیکترند مستلزم اینست که اول تعیین کنیم که کدام معیارها برای ما حیاتی تر هستند. من و چند تا از دوستان با هم قرار گذاشتیم که تا آخر این هفته هرکداممان پنج معیار که برای رییس جمهورشدن به نظرمان حیاتی تر هستند را تعیین و به دقت تعریف کنیم و سپس موسوی، کروبی و احمدی نژاد را در هر کدام از این معیار ها طبقه بندی کنیم. برای مثال (تاکید میکنم برای مثال) فرض کنید سیاست خارجی، شجاعت در عمل، صراحت لهجه، مشاورین و اطرافیان با سواد و توانا و ارتباط خوب با رهبر پنج معیاراصلی من باشند. در سیاست خارجی من به موسوی نمره یک، به احمدی نژاد نمره دو و به کروبی نمره سه میدهم. دلیلم هم اینست که به ترتیب نزولی این سه تجربه بیشتری در رویارویی با سایر کشورها داشته اند. اما در صراحت لهجه به نظر من کروبی، احمدی نژاد و موسوی به ترتیب نزولی طبقه بندی میشوند و الی آخر.

انجام این تمرین تا اینجا به من یاد داده که اولا بنشینم و وقت بگذارم و معیارهای اصلیم را مشخص کنم، کاری که تا کنون نکرده بودم. ثانیاٌ وقتی که پای طبقه بندی به میان می آید میبینم که احمدی نژاد آنقدرها هم که من فکر میکردم بد نیست، البته مسلماٌ فقط و فقط در مقایسه با گزینه های موجود! (چیزی که کمانگیر در یکی از یادداشتهای قبلیش به آن اشاره دارد). پیشنهاد میکنم که در فرصت باقی مانده شما هم اینکار را بکنید. اگر موافق باشید میتوانیم نتایج را به اشتراک بگذاریم و با هم مقایسه کنیم.

1 comment:

  1. rahavard jan dar neveshtat eshkalate asasi mibinam ke khaham nevesht barat.

    ReplyDelete