Monday, May 25, 2009

معیار انتخاب

همانطور که در نوشته آخر کمانگیر آمده صرف رأی دادن به هر کاندیدا غیر احمدی نژاد فقط برای جلوگیری از تمدید دوره اش به نظر من هم تصمیم علمی، عاقلانه و حساب شده ای نیست و بیشتر شبیه یک عمل شتابزده و احساسی برای رهایی از بحران فعلی وبدون توجه به عواقب بلند مدت آن است.

در این وبلاگ تا حالا چند پست راجع به انتخابات و چند تا هم راجع به تصمیم گیری نوشته شده اند. با توجه به نزدیکی شدید زمان انتخابات جا دارد که این دو موضوع رو به هم پیوند دهیم و روشی بهبود یافته برای انتخاب بین رأی دادن یا ندادن و همچنین انتخاب بین کاندیدا ها پیدا کنیم.

درنوشته های آغازین از این سرفصل فرض را براین میگذارم که تصمیم به رأی دادن گرفته ایم - یا حداقل به طور قطع تصمیم به رأی ندادن نداریم – و می کوشم که معیارهایی برای انتخاب بهترین گزینه پیدا کنم. امیدم بر آن است که در پایان یک سلسله نوشتار بتوانم جدولی مقایسه ای برای کمک به تصمیم گیری تنظیم کنم.

اگر ما بتوانیم روی یک رشته از معیارهایی که در جهان برای محک زدن عملکرد رییس دولت درنظر میگیرند توافق کنیم و به آنها معیارهایی که در شرایط کنونی برای ما ایرانیان حیاتی هستند را هم به آنها اضافه کنیم و سپس عملکرد گذشته و برنامه کنونی هریک از نامزدها را نسبت به این معیارها بسنجیم شاید بتوانیم فرق بین بد و بدتر را بهتر درک کنیم.

خوشبختانه هر سه نامزد پیشتاز این انتخابات کارنامه مفصلی از عملکردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر جای گذاشته اند. بنابرین در صورت ارایه تعریف کاملی از معیارها وبا مراجعه به آمار، ارقام و اخبار بیست سی سال گذشته باید بتوان مقایسه نسبتاً جامعی بین این سه کاندیدا انجام داد. البته این کار باید با در نظر گرفتن زمان وقوع هر کدام از این اعمال و شرایط خاص آن دوره همچون جنگ، قیمت نفت و غیره انجام گیرد.

به وضوح اولین معیاریهایی که به ذهن من میرسند آزادی بیان، شرایط اقتصادی و سیاست خارجی هستند که هر کدام را میتوان به زیر مجموعه هایی تقسیم کرد. در نوشته های بعدی شرح کاملی از این زیر مجموعه ها و همچنین معیارهای دیگری که رسانه های سایر کشورها (فرانسه و آمریکا) برای نظر سنجی پیش از انتخابات اخیرشان به کار گرفته اند را بیان میکنم.

3 comments:

  1. Please write words correctly, you know I am very sensitive to it. (the subject I mean)

    ReplyDelete
  2. کمانگیر ممنون از پیدا کردن غلط املایی، اصلاحش کردم

    ReplyDelete