Monday, May 25, 2009

Decision Making-4

خوب، تو این نوشته، می‌خوام یک سری مرحله رو که میتونه در تصمیم گیریها کمک کنه معرفی‌ کنم. [بیشتر این مطلب، ترجمهٔ یک سری مقاله است در مبحث اخلاق با دخل و تصرف خودم] این پروسه، کم کم خودکار و با سرعت انجام میگیره.

باید همین جا بگم که هدف من تو نوشتهٔ اول، تصمیم گیریهای روزانه بود و اینکه چه جوری میشه به افراد، یاد داد که سریع و بهینه تصمیم بگیرن، بدون اینکه فقط بهشون گفت شجاع باشید، اونت گارد باشید و .... دنبال یک سری روش بودم که بشه به یک آدم که ۲۰-۳۰ سالشه گفت که اقلاً اونارو دنبال کنه و بعدش کم کم، خودکار اونارو انجام بده...
اول باید خود مساله رو تجزیه تحلیل کنیم، که آیا ممکنه به ضرر فرد یا گروهی باشه یا نه، که آیا این تصمیم، انتخاب بین خوب و بده یا نه، مساله‌یی‌ که برمیگرده به حفظ یک سری قوانین یا اینکه یک راهیه که میتونه سریع نتیجه بده؟و...
در مرحلهٔ بعدی، باید ببینیم که اطلاعات کافی‌ برای تصمیم گیری داریم یا نه، که آیا می‌شه بازم اطلاعات دربارش به دست آورد یا نه، چه نفعی به چه گروه افرادی میرسونه، افرادی که این قضیه بهشون برمیگرده در نظر گرفته شدن یا نه و ...
در مرحلهٔ بعدی، باید هر گزینه رو بسنجیم، که کدومشون بیشترین سود رو داره و کمترین ضرر، کدوم گزینه منفعت افرادی که دخیل هستند یا تاثیر میذاره روشون رو پوشش میده، کدوم گزینه، بیشتر به نفع جامعه است و افراد رو متناسب با خودشون در نظر میگیره،و شاید از همه مهم تر اینکه انتخاب کدوم گزینه گویای آدمیه که خود شخص می‌خواد باشه؟
بقیهٔ بحث در نوشتهای بعدی!

3 comments:

  1. موضوع خیلی‌ مهمی‌ را داری دنبال میکنی‌ و یکی‌ از اساسی‌‌ترین مشکلات حال حاضر ما ناتوانی در تصمیم گیری صحیح با وجود منابع اطلاع رسانی قوی، تجربیات موفق و غیر موفق گذشته است. ولی‌ با این وجود هنوز شاهد تصمیم گیریهای سطحی و بدون پشتوانه علمی‌ در سطح قشر تحصیل کرده هستیم و این بسیار نا امید کننده است.

    مشکلی‌ که من با سری نوشتهات دارم، این است که من هنگام خواندن نوشتهات گم میشم و هدفت از نوشته رو نمیتونم بفهمم. هنوز مشخص نکردی منظورت تصمیم فردیست یا گروهی، تصمیم شخصیست یا در رابطه با یک جامعه یا اجتماع است. چون هر کدوم فاکتورهای متناسب با موضوع و متفاوت از یکدیگر رو دارا میباشند.

    ReplyDelete
  2. من هم مثل کمانگیر معتقدم که هنوز سمت و سوی نوشته ات به دستم نیامده، ولی تشویقت میکنم شدیداً که ادامه بدی به نظرم یک کم دیگه که جلوتر بری به موضوعاتی میرسی که حداقل برای من خیلی جالب باشه، فکر میکنم به یک دسته بندی احتیاج داری ، مثلاً برای راهنمایی خواننده اول تصمیم گیری رو دسته بندی کنی به طبقه شخصی، اجتماعی، و.... بعد هر نوشته رو به یکی اختصاص بدی.

    ReplyDelete
  3. اگر داری در مورد تصمیم گیریی 100% منطقی صحبت میکنی و دنبال تولید مدلی هستی برای تصمیم گیری "صحیح" که این بازبر می گرده به علوم تصمیم گیری که بسیار ادبیات غنی داره (نگاهی به این بنداز http://en.wikipedia.org/wiki/Decision_theory). اگرهم به دنبال تصمیم گیریی هستی که می خوای دو فاکتور مهم "احساس" و "وجدان" رو هم دخیل کنی، فکر می کنم کار بسیار مشکل می شه؛ مخصوصا اگر بخوای به دنبال مدلی (یا مراحلی) باشی که همیشه بتونی دنبال کنی برای رسیدن به تصمیم صحیح. بسیار موضوع جالبیه برای پرداختن بیشتر به آن.

    ReplyDelete